Hosted VoIP fraude maatregelen

Een Hosted VoIP telefooncentrale heeft veel voordelen. Vrijwel onbeperkt bellen, lijnen doorschakelen, berichten op afstand afluisteren, koppelen met uw smartphone etcetera. Helaas kennen criminelen deze voordelen ook. Daarom ontwikkelen ze steeds slimmere manieren om toegang te krijgen tot uw telefooncentrale. U merkt vaak niets van het misbruik, totdat u een torenhoge factuur ontvangt. De schade kunt u vervolgens nergens verhalen, omdat de daders vaak onvindbaar zijn.

De belangrijkste reden om een telefooncentrale te hacken is duidelijk: bellen zonder er zelf voor te betalen. Voor hackers met slechte bedoelingen zijn VoIP-centrales extra interessant. Als ze eenmaal “binnen zijn”, houden ze de telefoonlijnen vaak nachtenlang open naar hun eigen buitenlandse betaalnummers. Zo strijken ze de opbrengsten zelf op, terwijl u voor de kosten opdraait.

BTC treft fraude maatregelen Hosted VoIP

BTC hanteert standaard al een aantal procedures om fraude tegen te gaan. Zo heeft iedere klant van BTC een vooraf ingestelde limiet voor belkosten, gebaseerd op uw gemiddelde verbruik. Wordt dit limiet bijna bereikt dan krijgen u en wij een waarschuwing. Wanneer de limiet wordt overschreden zijn alleen nog lokale gesprekken en 112 bellen mogelijk, totdat wij de centrale weer open zetten. Ook op uw voiceportal dwingen wij pincodes af, omdat dit vaak het eerste punt is waar hackers proberen binnen te komen.

Met ingang van dinsdag 3 juni a.s. gaan wij een nieuwe maatregel om fraude te voorkomen invoeren. Misbruik van de centrale vindt meestal plaats door gesprekken op te zetten naar dure internationale of satelliet bestemmingen.
BTC heeft een lijst opgesteld van bestemmingen die een hoog risico vormen voor misbruik. Gesprekken naar deze bestemmingen worden standaard geblokkeerd. Deze bestemmingen worden weinig gebruikt en deze maatregel heeft daarom voor de meeste gebruikers geen consequenties. Voor bedrijven die wel naar deze bestemmingen wensen te bellen, kunnen wij een pincode instellen. Door deze pincode zijn de risicobestemmingen wel te bereiken en tegelijkertijd biedt dit een afdoende bescherming tegen misbruik.

Neem contact op met de VoIP afdeling van BTC op 088 – 411 00 39 voor meer informatie over deze bestemmingen en de maatregel.

Standaardprofiel

Om deze maatregel te implementeren wordt de functie Network Class of Service (NCoS) gebruikt binnen het VoIP (Broadworks) platform. Elke gebruiker krijgt standaard een NCoS profiel toegewezen. Dit profiel zorgt ervoor dat de gebruiker niet kan bellen naar een bestemming met een verhoogd risico op misbruik. In plaats daarvan wordt de volgende melding gegeven: “U bent niet geautoriseerd om deze oproep te maken. Neem contact op met uw beheerder.”

Optioneel profiel

Voor bedrijven die wel wensen te bellen naar de hoog risico bestemmingen is het mogelijk om het alternatieve NCoS profiel beschikbaar te maken voor de groep. U dient dit per ticket aan te vragen bij BTC. Zodra het profiel is toegekend kunnen wij per gebruiker het profiel aanpassen. Met dit profiel wordt het mogelijk naar deze bestemmingen te bellen na het invoeren van een pincode. Nadat het nummer ingetoetst is hoort men de melding: “Voor het bellen naar deze bestemming is een pincode vereist. Toets uw pincode in en sluit af met een hekje.”. Hierna kan de pincode worden ingevoerd. Deze pincode wordt door BTC aan u toegekend.

Meer informatie over vaste telefonie

Wij nemen contact met u op




Alle contactgegevens

Interesse of vragen?

Bel met één van onze medewerkers:

088 – 411 00 11