Nederlanders verbruiken steeds meer data

Nederlanders verbruiken steeds meer data

28-04-2017

Het dataverbruik in Nederland is nog altijd flink groeiende. Over geheel 2016 werden er niet alleen meer mobiele data en belminuten verbruikt, ook het aantal glasvezelverbindingen steeg. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een recent onderzoek bekendgemaakt. De groei op het gebied van mobiel gebruik lijkt gerelateerd te zijn aan de veranderingen binnen de markt voor mobiele abonnementen. Maar ook andere technologische ontwikkelingen spelen hierin een rol.

Mobiele dataconsumptie groeit fors

Met name het verbruik van mobiele data groeide fors in 2016. In het derde kwartaal van dat jaar werd er door Nederlandse gebruikers zo’n 50,6 miljard MB verbruikt. Dit komt neer op een groei van 16 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal verbruikte belminuten steeg van 10,6 tot 10,7 miljard. Tegelijkertijd daalde het aantal belminuten via de vaste telefoon met 13 procent. Een waarschijnlijke verklaring is dat dit een gevolg is van steeds ruimere mobiele abonnementen; veel providers bieden tegenwoordig mobiele bundels aan met onbeperkte data en/of onbeperkte belminuten. Dit stelt mobiele gebruikers in staat meer gebruik te maken van online diensten. In combinatie met steeds lagere mobiele abonnementsprijzen verdwijnt de rol van de vaste telefoon dan ook steeds verder naar de achtergrond.

Glasvezelverbindingen zakelijk steeds populairder

Ook het aantal glasvezelverbindingen steeg flink. Met name in de zakelijke markt wordt deze supersnelle internetverbinding steeds populairder. Zo nam het aantal verbindingen in het derde kwartaal van 2016 toe van 75.000 tot 78.000. Door de zakelijke groei van digitale verbindingen neemt de noodzaak voor snel en stabiel internet toe. Glasvezelverbindingen kunnen hier perfect in voorzien doordat zij snelheden tot 100 Gbit per seconde kunnen halen. Een ander voordeel is dat de up- en downloadsnelheden bij glasvezelverbindingen altijd gelijk zijn.

Data zakelijk steeds belangrijker

Het Nederlandse bedrijfsleven maakt in toenemende mate gebruik van diensten die veel data verbruiken. Veel toepassingen die eerder lokaal geïnstalleerd waren zijn verhuisd naar de cloud. Denk bijvoorbeeld aan softwareprogramma’s als Microsoft Office, dat nu via de cloud beschikbaar is als Office 365. Ook zaken zoals telefonie zijn gedigitaliseerd. Deze zijn eveneens steeds vaker ondergebracht in de cloud, bijvoorbeeld in de vorm van een Unified Communications-oplossing zoals Skype for Business. Doordat deze toepassingen de nodige data verbruiken is de vraag naar snellere verbindingen en ruimere databundels gegroeid. De verwachting is dat dit in de nabije toekomst alleen nog maar zal toenemen.

Met ONE Mobile heeft u de mobiele telefoniekosten van uw bedrijf volledig in de hand

U kunt de kosten voorspellen en beheersen, terwijl uw medewerkers zonder beperkingen hun werk doen, in binnen- en buitenland. Bovendien kunnen zij gratis onderling bellen. Daarnaast is het eenvoudig om ONE Mobile uit te breiden als dat nodig is. Zo kunt u altijd flexibel reageren op veranderingen.

ONE Mobile is de mobiele telefonie oplossing van Vodafone voor ondernemers in het MKB. Deze flexibele dienst biedt voor iedere medewerker een passend abonnement op basis van zijn of haar behoeften.

Bekijk hier de voordelen van Vodafone One Mobile.

Meer informatie, interesse of vragen?

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?
Neem dan contact op met uw accountmanager, bel met 088 – 411 00 11 of stuur een e-mail naar info@btc.nl.

Alle contactgegevens