KPN stopt in 2019 met ISDN1/2

KPN stopt in 2019 met ISDN1/2

31-10-2017

KPN gaat stoppen met de ondersteuning van ISDN1/2. Vanaf 1 september 2019 zijn de diensten niet meer beschikbaar voor klanten van KPN en KPN Wholesale. De aanbieder zegt continu bezig te zijn met de vernieuwing van haar telefonienetwerken. Het enkelvoudige ISDN1 en enkelvoudige en meervoudige ISDN2 worden daarom uitgefaseerd.

ISDN gaat laatste levensfase in

Analoge PSTN en digitale ISDN lopen via lokale telefooncentrales en via het telefonieplatform van KPN. Ook andere aanbieders kunnen deze diensten afnemen bij KPN Wholesale en aan hun klanten aanbieden. KPN meldt dat de uitfasering betrekking heeft op het meervoudige traditionele PSTN en enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2. De uitgebreidere ISDN-diensten met 15, 20 of 30 digitale communicatielijnen (ISDN15/20/30) blijven nog zeker tot 1 januari 2021 bestaan.

VoIP: het moderne alternatief

De oude digitale ISDN-technologie is in het bedrijfsleven nog steeds in gebruik. Het aantal aansluitingen neemt echter snel af, ten gunste van telefonie via internet, ook wel VoIP genaamd. Deze technologie biedt dan ook de nodige voordelen. Bij VoIP loopt spraak volledig via internet. Hierdoor komen de kosten voor het gebruik en onderhoud van een vaste telefoonlijn te vervallen. VoIP-oplossingen zijn daarnaast eenvoudig op en af te schalen aan de hand van ontwikkelingen binnen de organisatie. Dankzij de goede 4G-dekking in Nederland stelt VoIP gebruikers in staat altijd en overal bereikbaar te zijn.

Toekomstvaste oplossingen

Klanten van de diensten die worden uitgefaseerd wordt geadviseerd over te stappen op breedbandoplossingen, ook voor diensten als pinnen en beveiliging. KPN heeft aangegeven bestaande klanten te helpen zonder problemen over te stappen op een van de toekomstvaste oplossingen, zoals KPN ÉÉN, een schaalbare totaaloplossing voor bedrijfscommunicatie gericht op het MKB. KPN ÉÉN combineert diverse telecom- & IT-diensten in één oplossing, waarbij de gebruiker profiteert van één contract en één aanspreekpunt, en automatische software- en beveiligingsinstellingen.

Meer informatie, interesse of vragen?

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?
Neem dan contact op met uw accountmanager, bel met 088 – 411 00 11 of stuur een e-mail naar info@btc.nl.

Alle contactgegevens