Een managed digitale werkplek, waarom zou ik dat willen?

Van een loeiende computer onder je bureau naar een werkplek in de cloud, waar je op elk moment, vanaf elke plek met elk apparaat bij kunt. Een managed digitale werkplek: wat is het en waarom zou je de overstap willen maken? In deze blog legt Brian Savelkouls, business consultant bij BTC, het uit.

Fysieke werkplek

Ooit was een (computer-)werkplek een fysiek iets. Een medewerker ging naar een kantoor, nam plaats aan zijn eigen bureau en onder dat bureau stond een computer te loeien. Was er behoefte aan een nieuwe applicatie, dan installeerde de medewerker of de systeembeheerder bepaalde software, en na veel gereutel en geklik, kon de medewerker aan de slag. Zo ging dat bij elke medewerker opnieuw. Werken achter de computer kon alleen tijdens kantooruren en thuiswerken was zo goed als onmogelijk.

Werken, los van locatie, tijd en apparaat

Hoe overzichtelijk dit misschien ook lijkt, vandaag de dag willen medewerkers kunnen werken vanaf elke locatie, op elk device en op elk moment. Dankzij de managed digitale werkplek kan dat. De managed digitale werkplek is een werkplek in de cloud die altijd en overal benaderbaar is. Je logt in op een apparaat, verbindt met de managed digitale werkplek en voilà, de managed digitale werkplek geeft de medewerker toegang tot alles wat hij of zij nodig heeft.

Profielen

Het hele proces van het onderhouden van zo’n managed digitale werkplek is geautomatiseerd en werkt op basis van profielen. Zo is bijvoorbeeld voor alle medewerkers die op de afdeling Finance werken, een profiel gedefinieerd. Bij dat profiel horen bepaalde applicaties en als een medewerker van die afdeling inlogt, heeft hij of zij daar toegang toe. Heeft zo’n afdeling een nieuwe applicatie nodig, dan is het nog steeds de systeembeheerder die dat regelt, maar nu hebben alle medewerkers met hetzelfde profiel toegang tot die software. Dat scheelt een berg tijd en vooral saai, repetitief werk.

Standaardcomponenten op de plank

Zo kregen we onlangs het verzoek om bij een medewerker Java te installeren, een programmeertaal en computerplatform. Die vraag gaan we ongetwijfeld nog eens krijgen. Daarom hebben we een standaardcomponent aangemaakt, dat we op de virtuele plank hebben gelegd. Als deze vraag nog een keer komt, pakken we de component van de plank en rollen we die uit met een druk op de knop, desnoods bij alle werkplekken binnen een organisatie. Dat kost initieel een half uur meer, maar doordat we die component nu in onze bibliotheek hebben opgenomen, kunnen we het als een boek uit het rek pakken en uitlenen, elke keer weer. Je moet het uiteraard vooraf goed uitdenken, maar als het er eenmaal is, ligt het op de plank en hoef je er niets meer aan te doen.

Ondersteuning makkelijk gemaakt

Dankzij de managed digitale werkplek wordt ook het beheer een stuk eenvoudiger. De systeembeheerder zorgt, op afstand, dat de apparaten up-to-date blijven en goed zijn beveiligd. Doen zich fouten voor, dan worden die geanalyseerd, zodat dit in de toekomst kan worden voorkomen. En heeft een medewerker ondersteuning nodig, dan kan hij of zij de servicedesk bellen. Maar in plaats van in het duister tasten, kan de servicemedewerker eenvoudig op afstand meekijken en waar mogelijk voorgedefinieerde oplossingen activeren. Stel, er doen zich binnen jouw bedrijf vaak problemen voor met printen en dat moet steeds handmatig, op dezelfde manier, worden verholpen. In de wereld van de managed digitale werkplek kan dit nu geregeld worden met een druk op de knop.

Nieuwsgierig?

De managed digitale werkplek is als een Zwitsers zakmes. Welke tools je wel of niet gebruikt, is uiteraard aan jou. Wij beginnen met een fundament dat ieder bedrijf nodig heeft, en daarop kunnen we uitbreiden. Zo bouwen we een oplossing op maat voor elk bedrijf, hoe groot of hoe klein ook. Daarbij gaan we altijd uit van een gestandaardiseerde aanpak. Wil jij weten hoeveel tijd, energie of geld jij kunt besparen met zo’n digitaal Zwitsers zakmes, vraag vrijblijvend een gesprek aan. We leren je graag kennen.

Meer informatie?

Neem contact met ons op via onderstaand telefoonnummer.

088 411 00 33

Samenwerken met BTC?

Privacy instellingen

Wij nemen uw privacy serieus en geven u de mogelijkheid zelf in te stellen welke gegevens u tijdens het bezoek aan onze website afgeeft. U kunt uw instellingen te allen tijde wijzigen.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen