Business event Digitale Veiligheid 3.0 | Keynote speaker Filip Janssens aan het woord!

Business event Digitale Veiligheid 3.0 | Keynote speaker Filip Janssens aan het woord!

01-05-2017

Onlangs heeft u een uitnodiging ontvangen voor hét business event Digitale Veiligheid 3.0. BTC organiseert in samenwerking met KPN dit event op 1 juni 2017 in het ArenA Congrescentrum in Amsterdam. Keynote speakers Brenno de Winter en Filip Janssens praten u in één middag bij over het thema digitale veiligheid. Als voorproefje stelden wij gedragspsycholoog en preventieadviseur Filip Janssens 4 vragen:

Is het thema ‘Digitale Veiligheid’ voor jou als gedragspsycholoog altijd al een hot item geweest?

Over “digitale veiligheid” lag ik, net als vele andere mensen, tot voor kort eigenlijk niet wakker. Maar met veiligheid in het algemeen ben ik al meer dan 15 jaar bezig. En als ik één heel duidelijke overeenkomst zie, of het nu om digitale veiligheid gaat of veiligheid in een fabriek of een bank, het gaat telkens om het gedrag van mensen. Bij Crime Control begeleidde ik mensen bij banken en tankstations om preventief te leren werken tegen hold-ups en gewapende overvallen.

Bij Samurai at Work begeleid ik al geruime tijd mensen en organisaties om hun veiligheid te verbeteren. En dat doen we voornamelijk door aan gedrag en cultuur te sleutelen. Elke keer stel ik vast dat veiligheidsgedrag veranderen gepaard gaat met verkeerd aangeleerde gewoontes of het negeren van ongewenst gedrag door leidinggevenden. Dat geldt voor arbeidsveiligheid, maar even goed voor digitale veiligheid.

In hoeverre zijn medewerkers zich bewust van de risico’s op dit gebied?

Zijn ze zich bewust van de risico’s? Ja en nee. Het is eigenlijk net als in het verkeer. We weten allemaal dat te snel rijden risico’s met zich meebrengt, we weten met z’n allen dat roken en ongezond eten een negatieve invloed hebben op onze gezondheid. Wil dat dan ook zeggen dat we er telkens naar handelen? Nee. Op dat vlak is ons menselijk brein een spelbreker: het is niet omdat we weten dat iets niet kan, dat we er ook naar handelen. Ons brein maakt razendsnel automatismen aan en zolang een bepaald automatisme telkens goed afloopt, zegt ons brein dat we dit moeten blijven doen. Hoe vaak hebben we bij ons zelf al niet gedacht: “ik heb nog nooit een ongeval gehad terwijl ik al bellend met mijn mobiele telefoon mijn auto bestuurde.”

Dus we zijn ons bewust van de risico’s, maar daarom doen we er (onbewust) niet altijd iets mee.

Welk gedrag is funest voor digitale veiligheid binnen bedrijven?

Ik geef je er twee:

Routinegedrag: ervan uitgaan dat we alles al denken te weten, omdat we dingen al zo vaak gedaan hebben. We staan er dan niet meer bij stil.

Voorbeeldgedrag: althans het foutieve voorbeeldgedrag. Indien leidinggevenden en ervaren medewerkers vaak het slechte voorbeeld zijn en geven, dan helpen de mooiste plannen niet. In de gedragspsychologie bestaat er één heel duidelijke principe: omgeving schept gedrag. Mensen kijken naar de mensen in hun dagelijkse omgeving en kopiëren het gedrag hiervan. Denk maar aan het voorbeeld als je als voetganger voor een rood verkeerslicht staat en in de verste verte zijn er geen auto’s te zien. Er hoeft er maar één de stap te zetten, de rest volgt. Op het vlak van (digitale) veiligheid is het voorbeeldgedrag uitermate cruciaal.

Tipje van de sluier: waar ga je het op 1 juni nog meer over hebben?

Waarom we als mens de dingen op een andere manier doen ook al weten we dat het zo niet kan of mag. Hoe ons menselijk brein het ons niet makkelijk maakt in het veranderen van gedrag. Tenslotte zal ik het ook hebben over waarom mensen bewust veilig te laten werken de grootste onzin is die je maar kan bedenken in jouw change management approach.

Meld je nu aan via btc.digitaleveiligheid.biz

Meer informatie, interesse of vragen?

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?
Neem dan contact op met uw accountmanager, bel met 088 – 411 00 11 of stuur een e-mail naar info@btc.nl.

Alle contactgegevens